fredag 20 april 2012

Laxgryta m.m.

Fredag kväll, maken är i Kalmar och jag och barnen är själva hemma. Just nu tittas det på Disney Junior innan läggdags. Bäst att passa på då vi har sagt upp ComHem.
E var med mig idag på jobbet och det gick faktiskt bra trots att hon var lite gnällig ibland. Kan ju bero på att jag hade dörren stängd. Dock röjde hon runt och efter ett tag såg det ut så här på mitt skrivbord.

Jag har varit inne i en matsvacka, i alla fall vad det gäller att komma på vad man ska äta. Men idag hittade jag  ett recept på en gryta med lax i; Mörrumsgryta. E åt av den men W är inne i en fas där bara köttbullar duger.

Recept 
4 personer
500 gram laxfilé
2 morötter, skalade och rivna
skalet av 1 citron
2 lökar eller 1 stor, hackad
1 1/2 msk vitvinsvinäger
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
2,5 dl matlagningsgrädde
dill
sop maizena redning för vit sås.


Gör så här:
1. Fräs lök, morot och citronskal
2. Häll på vatten, buljong, grädde, vitvinsvinäger, sop . låt koka i 5 minuter.
3. Red av med maizena.
4. Skär laxen i kuber och lägg i tillsammans med dillen.
5. Koka ytterligare 5 minuter
6. servera med ris eller potatis eller något annat gott. (Jag hade couscous till)


Till efterrätt blev det färsk ananas och glass

Pernie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar